Hänger på Bosön

Tjena och välkommen till en spontan bildlös lägesrapport från den yngre delen av Svenska Puckelpistlandslaget.

I vanliga fall uppdaterar jag ju enbart denna sida men hur duktiga vi är på våra läger, men jag tänkte att dagens och morgondagens övningar är ju högst puckelrelaterade så det förtjänar omvärlden att ta del av. Jag, Jens och Fredrik tog alltså flyget tidigt imorse ner till Stockholm och Arlanda för att besöka den obligatoriska Kick-offen som tillhör Topp & Talang-programmet hos SOK som vi så lyckligtvis får ta del av. Efter att ha gått fel både en och två gånger i storstaden (som börjar bli en vana) lyckades vi komma fram till Bosön med två minuter kvar till start. Bra för oss. Vi genomför hela kursen med två eminenta fri-idrottare, Michell och Nicklas, båda från Stockholm ursprungligen, och en Uppsala-född skytte (skytinna) vid namn Terese, om hon skulle ha H eller inte i namnet sa hon aldrig.

Så idag började vi klockan 13, fick lite information om vad vi skulle göra och strax satte vi igång på riktigt. Rickard Nilsson som länge hållit i lagets fys-träning pratade om träningsupplägg, en nio-fingrad bandyspelare svepte igenom stöd från Adecco angående Jobb & Skola vid sidan av sporten, Olle pratade om idrott i största allmänhet, men specifikt att skräddarsy sin miljö och personerna runt omkring en för att maximera möjligheterna till ett bra resultat. Allting såklart mycket givande och tänkvärt. Vi parades i lika omgångar ihop med de andra tre och utbytte tankar, erfarenheter och förslag för att sedan ge en beskrivning av varje persons förutsättningar till OS-pallen.

Timmarna flög iväg och plötslig var det middag och installation i nattens sovrum, sedan samlades vi för att lyssna på den lätt legendariske Stefan Holm. Hade för mig att han skulle va kort, men han var nog längre än mig. Han berättade om det mesta från sin karriär, blandat med bilder och funderingar, tips och råd, humor och fakta, och hans förkärlek för statistik. Kanske den bästa föreläsningen någonsin, vill man inte ta OS-guld efter det där är det nåt fel. Han svarade även gärna på frågor och bröt på genomgående värmlänska. Enligt tradition skulle alla komma på en riktigt nördig fråga inom en viss gren till en avslutade frågesport, gissa en gång vem som hade alla rätt. Men väldigt inspirerande och roligt.

Nu sitter jag i någon slags sällskapsrum, eftersom jag varken har dator eller nåt smart telefon med mig, men vaktmästaren lät mig sitta kvar hela natten om det krävdes, väldigt sympatisk man. Dock börjar morgondagens kurs kvart över åtta, så sämnen när nog behövas om man ska lyckas ta in allting vettigt imorgon igen. Så vi avslutar med Mr. Holms troligen bästa fråga, hur vill jag komma ihåg mig själv om 15-20 år? Vill jag ha en medalj mindre på väggen och veta att jag fuskade med träningen i oktober. Tänkvärt.

Och Emil, jag har försökt göra texten större, det går inte.

Vi hörs igen
Ludvig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0