Australiens sista inlägg

Hejhej och välkommen till det sista inlägget från Australien.

Jag sitter för tillfället i ett stort shopping-område mitt i Syndeys flygplats och väntar på att få flyga hem, medans de andra spanar in Victorias Secret. Här finns allt mellan designkläder och starksprit, precis som vanliga flygplatser alltså. Vi har ungefär en resa på ungefär 20 timmar framför oss, men så länge jag slipper skrikande barn tror jag att det ska gå ganska bra.
Vi har de senaste två dagarna varit inne i Sydney, och bodde i området Kings Cross, där man fick mindre delikata erbjudanden under de senare timmarna. Resten av staden är dock fantastisk, speciellt från utkickstornet Sydney Tower, som på 309 meter ger en ganska bra bild av centrum. Andra minnesvärda platser är såklart hamnen, med Operahuset, Darling Harbour med ett stort köpcentrum och div. parker och fontäner och annat kul. Imorse drog vi en ganska snabb visit till Bondi Beach, en surfstrand med klart godkända vågor, en spektakulär skate-park innehållande galna 10-åringar.
Det klart häftigaste från den här staden var såklart slutspelsmatchen i rugby mellan Tigers och Dragons. Ställningen såg bra ut i halvtid för drakarna men de orkade inte hela vägen och tillslut vann Tigers med 21-12, till våran stora besvikelse. Även om jag inte alltid förstod reglerna eller vad som hände var det otroligt häftigt och man fick självklart en skön sammhörighet med de andra Dragons-fansen inne på OS-stadion. Det var runt 50 000 åskådare inne på OS-stadion från 2000 men trots det var det ganska långt ifrån fullt. Publiken lyckades föra ett ordentligt liv ändå, och det kändes som på film med mascotar, cheerleaders och huliganer. 

Uppdaterar detta inlägg med lite bilder när jag väl har kommit hem, men sen tänker jag ta en bloggpaus medans jag är hemma, och se vad jag har att göra i skolan. Ni som har tyckt att detta har varigt en bra idé får titta in igen från den 27 sep, då vi påbörjar nästa resa. 

Ludvig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0